ТЕСТ 3. Відчуття і сприйняття речовини.
А. Гравітаційні відчуття.
Отсипьте на-віч по 5 г хлориду натрію і мідного купоросу. Точність перевірте зважуванням. Відносний бал обчислюється за формулами: А / В * 100 або 100 - ((А-В) / В * 100), де А - назване (фактичне) число, В - правильне (заданий) число. Перша формула застосовується в тому випадку, якщо А менше В, друга - якщо А більше В. Оціночні бали складаються і діляться на число завдань - так обчислюється показник успішності виконання тесту.
Б. окомірні оцінки маси.
Дослідник пропонує випробуваному навішування добре відомих речовин - цукрового піску, кухонної солі, борошна тощо Речовини знаходяться в однакових коробочках або чашках (в руки не брати!). Визначте на-віч на масу. Обчислення за тими ж формулами.
В. окомірні оцінки обсягу.
Налийте у великі конічні колби з-під крана 140 мл води, 90 мл жовтого розчину біхромату калію, 70 мл зеленого розчину сульфату нікелю (II).
Три розчину - безбарвний, червоний і синій - поділ навпіл (результат обчислюється за меншою з часткою). Перевіряється точність за допомогою мірного циліндра. Формули ті ж.
Г. Лінійний окомір.
На чистому аркуші паперу проведіть відрізок прямої довжиною 12,5 см.
Зобразіть кути в 65 і 115 градусів.
Намалюйте коло діаметром 5,5 см.
Заміри - лінійкою і транспортиром. Підрахунки колишні.
Д. Цветоощущение і цветовосприятие.
Дослідник готує: а) набір з 10 кольорових розчинів (всіх кольорів веселки), б) шкали забарвлених розчинів перманганату калію і мідного купоросу. Для приготування шкал треба розбавити в пробірках 1%-ні розчини обох речовин в такому відношенні:
Розчин 10 8 6 5 4 2 1 0.5 0.1 0
Вода 0 2 4 5 6 8 9 9.5 9.9 10
Пробірки ставлять в довільному порядку.
Знайдіть перехідний колір між синім і червоним.
Складіть веселку.
Розкладіть пробірки з розчином перманганату калію за спаданням інтенсивності забарвлення.
Розташуйте пробірки з розчином мідного купоросу за зростанням інтенсивності забарвлення.
Завдання 1 має оцінку: правильно - 100, неправильно - 0. Завдання 2, 3, 4 оцінюються за кількістю правильно розташованих пробірок.
Є. Нюх.
Дослідник готує 2 набору безбарвних пахучих речовин: винного спирту, ацетону, гасу, ефіру, бензину, оцтової кислоти, одеколону і ін; один набір з назвою речовин, інший - у склянках під номерами. Крім того, з 10%-них розчинів оцтової кислоти і водного аміаку треба приготувати за вказаною в попередньому завданні схемою дві шкали.
Понюхайте відомі речовини, потім відшукайте їх по запаху в склянках під номерами. Повторіть те саме з іншою речовиною, Правильно -100, неправильно - 0.
Розташуйте за спаданням інтенсивності запаху пробірки з розчинами оцтової кислоти і аміаку. Оцінка і розрахунок колишні.
Ж. Теплові відчуття.
Визначте на дотик температуру води з водопровідного крана і води, зігрітої на плитці.
На скільки приблизно градусів підвищилася температура води в склянці, коли розчинили в ній кілька гранул лугу?
На скільки приблизно градусів змінилася (знизилася) температура води в склянці, коли в ній розчинили чайну ложку аміачної селітри? Перевірка - термометром, результат обчислюється за тими ж формулами.
Отже, отримані після проведеного тестування результати, використовуються вчителем при складанні програм індивідуальної позакласної роботи. При їх складанні також необхідно врахувати ступінь обладнання кабінету хімії та оснащеність лабораторії, вивчити профілі виробництв, що оточують школу. Після цього вибирається тематика занять.
Індивідуальну позакласну роботу з хімії ми пропонуємо вести в наступних напрямках: практичному (включає в себе проведення хімічного експерименту, цікаві досліди, творчу роботу з конструювання та моделювання, виготовлення необхідних таблиць, макетів, приладів і посібників для хімічного кабінету, дослідницьку діяльність (методи хімічного аналізу ), синтез речовин тощо) і теоретичному (включає вивчення теоретичних питань та історії хімії, рішення ускладнених розрахункових завдань з міжпредметних змістом, роботу з літературними джерелами, підготовку і написання рефератів, творів і т.д.).
Після того, як вся велика організаційна частина завершена, учням пропонують почати працювати в обраному напрямку.
При індивідуальних заняттях учні отримують окремі завдання і рекомендації вчителя щодо їх виконання і працюють над ними вдома, або в школі.
Індивідуальну позакласну роботу не можна пускати на самоплив. Будь-яка робота потребує обліку і контролі.
Кожна робота, виконана учнем, повинна фіксуватися в його зошиті. Крім зошитів учнів, в якості облікового матеріалу служать реферати, прилади, колекції, схеми тощо, які зроблені учнями в процесі індивідуальної роботи.
Обов'язково треба проводити періодично заняття контролюючого характеру: узагальнюючі семінари, творчі звіти, конференції. У заняттях такого плану приймають участь і оцінюють роботу один одного всі учні, які займаються індивідуальною роботою. У проміжках між такими заняттями вчитель проводить консультації і направляє роботу хлопців.
Підсумком всієї роботи за навчальний рік може бути організація виставки робіт учнів або випуск журналу, що розповідає про творчість учнів у процесі індивідуальної позакласної роботи з хімії.
Вчителю необхідно враховувати вікові особливості. Слід обережно підходити до оцінки здібностей учнів, так як легко недооцінити або переоцінити їх можливості, сто може шкідливо відбитися на загальному ході індивідуальних занять і навіть призвести до їх зриву. З огляду на це, вчителю ми можемо порекомендувати вивчити додатково психолого-педагогічну літературу з цього питання.
Особливий, на наш погляд, інтерес представляє методична література, випущена Координаційною науково-методичною радою «Зодіак» при Академії Наук (Асоціація науково-практичних працівників профорієнтації, відділення технології індивідуалізації навчання (ОТІО)). Творчою групою на чолі з Ю.С. Бився розроблено цілий комплекс, спрямований на впровадження технології індивідуалізації навчання учнів з хімії.
|