Домашня робота - обов'язкова для кожного учня.
Проблема творчого саморозвитку особистості є однією з найактуальніших на сучасному етапі розвитку школи. Учитель не тільки передає знання, але й організовує змістовну навчальну діяльність, яка стимулює творчий розвиток учнів, не лише на уроці а й, що не менш важливо, під час виконання домашнього завдання. У навчальному процесі педагог виступає в новій ролі - організатора самостійної активної пізнавальної діяльності учнів, компетентного помічника і консультанта.
Домашня робота – це самостійна навчально- пізнавальна діяльність учнів без прямого керівництва й допомоги вчителя .
Її мета - закріплення , поглиблення , розширення , систематизація й узагальнення знань, набутих на уроці.
Залежно від основних дидактичних функцій вирізняються такі види домашніх завдань:
• засвоєння теоретичного матеріалу;
• формування навичок і вмінь застосування набуті знання в різних умовах ;
• узагальнення й систематизація знань;
• пропедевтичні завдання ;
• комбіновані домашні завдання .
Класифікація домашніх робіт:
- за формою: вільний вибір домашнього завдання; індивідуальні завдання; фронтальні завдання, групові.
- за тривалістю: короткочасні, довгочасні, періодичне звільнення від домашніх завдань.
- за змістом: за рівнем самостійності учнів (репродуктивні та творчі), за рівнем труднощів (збільшення чи зменшення обсягу, ускладнення або спрощення способів діяльності).
- за джерелами: підручник, дидактичний матеріал, довідникова література, життєвий досвід.
Визначення змісту , характеру й обсягу домашнього завдання , його функцій у розвитку та вихованні школярів – одне з важливих завдань учителя. При цьому враховується раціональність використання учнями конкретних форм , методів , засобів і витрат часу на виконання домашнього завдання . Так учні 7-8 кл. повинні витрачати на виконання домашнього завдання з усіх предметів лише 3 години, на один предмет - 20-25 хвилин. Якщообсяг роботи вдома значний, це перевантажує учня і він шукає вихід із ситуації. Їх кілька:
o не вчити зовсім;
o вивчити поверхово, переглянути матеріал;
o вивчити все, але скоротити час на відпочинок.
Якщо урок погано продуманий і підготовлений, учитель змушений дати частину матеріалу для самостійного вивчення учнями вдома. Але завдання може виявитися складним і незрозумілим для дітей, призвести до перевантаження учнів та відбити інтерес до навчання.
Також я використовую анкету для перевірки систематичного виконання учнями домашнього завдання (додаток 1).
Методи, які я використовую для виконання творчих домашніх завдань з хімії.
І. Метод презентацій.
Його можна використовувати на уроці будь - якого типу. Часто доцільно використовувати під час повторення вивченого матеріалу. Учні вже багато знають про питання . що розглядаються , тому можуть цілісно, зв’язано і цікаво розповісти про нього. Так наприклад, «Хімія – найкраща із наук», «Вчені-хіміки та їх відкриття», та інші. А також під час виконання проекту, як звіт про пророблену роботу, учні теж створюють презентацію(наприклад проект «Пластмаси: майбутнє людини чи загроза планети»).
Презентувати учні можуть і творчі роботи : кросворди , ребуси , задачі за готовими малюнками (наприклад під час вивчення правил техніки в кабінеті хімії, учні 7 класу створюють малюнки з цієї теми для кращого запам’ятовування),стінгазети, картки з формулами речовин, «Хімічна вікіпедія» - де файлова папка формату А-5 з формулами, визначеннями, випереджальним матеріалом (зручно тримати в зошиті, інформацію можна додавати і видаляти за бажанням учня-власника)
ІІ. Для формування просторого уявлення використовую моделювання формул органічних речовин з теми: "Порядок з’єднання атомів в молекулах. Види вуглецевих ланцюгів, структурні формули".
Наприклад:
- Спостерігайте, які зміни відбуваються в молекулах складу С4Н8 при перебудові вуглецевого ланцюгу з прямого в циклічний. Продемонструйте на даному матеріалі зміни речовин пов’язані: а) з складом та хімічною будовою, б) тільки з хімічною будовою
- Виготовити кульові моделі трьох видів вуглецевих ланцюгів молекул органічних речовин: а) прямий, б) розгалужений в) циклічний
ІІІ. Дослідницька робота Дослідіть дію йоду на стигле і зелене яблуко. Як можна пояснити явища: сік зеленого яблука реагує з йодом, а сік стиглого яблука – не реагує, але відновлює аміачний розчин гідроксиду аргентуму?
IV. Метод гіпотез або “Що буде, якщо…”
Видобування корисних копалин призводить до появи величезних незаповнених печер у товщі поверхневого шару Землі. Які наслідки цього явища можна спрогнозувати? Запропонуйте способи використання внутрішньоземельних просторів людьми.
V. Використання винахідницьких задач:
- Нескінченна нитка газопроводу перетинає величезні простори. Подекуди в трубі утворюються мікротріщини. Їх важливо швидко знайти. Але як? Будувати дорогі системи виявлення витоку газу з багатьма тисячами датчиків? А чи можна зробити так, щоб природа сама підказувала місце витоку газу? Наприклад, птахи зліталися б до аварійного місця, тим самим указуючи його обслуговуючому персоналу. Але природний газ не приваблює птахів. В США знайшли вихід, знайдіть і ви.
VI. Експериментальна робота (індивідуальна, групова) – домашній експеримент.
VII. Рішення проблемних ситуацій
Наприклад, ця задача дає можливість перевірити якість засвоєння учнями практичних умінь и навичок, уміння застосовувати їх для розв’язання проблематичних ситуацій, здатність робити логічні висновки.
На планці закріплені ложечки з речовинами А, Б, В, Г. У стаканах міститься концентрована хлоридна кислота. При опусканні планки ложечки з речовинами занурюються в кислоту. Речовина А з шипінням "бігає по поверхні кислоти", зменшується у розмірах. Речовина А і газ, що виділяється внаслідок реакції: чисто загоряються. Речовина Б вступає в реакцію з виділенням великої кількості газу. Речовина В покривається бульбашками газу, кількість їх збільшується, але значно менше ніж у перших двох випадках. Поверхня речовини Г не змінюється. Визначте в якому періоді і якій групі періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва розміщені елементи, з простими речовинами яких працюють у даному досліді. Відомо, що відносна атомна маса елементів зростає від А до Г, різниця за масою між елементами невелика.
VIII. Логічні мислення формують такі тести:
Алмаз – графіт..
Кисень – ... (до третього підібрати по аналогії).
IX. Вміння конкретизувати, узагальнювати дає можливість використання індивідуальних завдань, де потрібно знати найсуттєвіші загальні ознаки для двох слів
Кисень – озон (Алотропні відозміни)
Оксиген – сульфур (будова атома)
Розчин Н 2 SO4 – HCl розчин (сильні електроліти)
X. Абстрагування формують задачі-розповіді:
Наприклад: Одного разу я і мої товариші вирішили відправитися на полювання на один з островів на лодці. Незабаром піднявся шторм. Лодку зносило все далі у море. Ми дуже змерзли. Раптом в імлі з’явився обрис острова. Ми швидко пристали до берега і вирішили спочатку розвести багаття, щоб зігрітися і приготувати їжу. Вітер задував вогнище і ми обклали його камінням: каміння було м’яке, біле і дуже забруднювалось. Вранці всі дуже лаяли чергового Володю. Вогнище згасло, а сірники зникли. Але я взявся і без вогнища зварити яйця на сніданок. Для цього я подрібнив білі каміння з того боку, де вони зіткнулися з вогнем, поклав у ямку вириту у землі подрібнене каміння разом з сирими яйцями, полив їх водою.
Каміння зашипіло, повалила пара і через декілька хвилин яйця гарно зварились.
Що це за мінерал?
Що стало з ним від жару вогню?
Як пояснити дію води на біле каміння?
XI. Справжня творчість починається тільки тоді, коли школярі пишуть хімічні казки самостійно, коли вони здатні створити нові образи. Ось чому особливу увагу звертаю на виконання учнями таких домашніх завдань: Скласти хімічну казку, вірш, задачу-розповідь, оповідання до теми уроку.
XII. На уроках систематично застосовую завдання для малих творчих груп, подібних до цього: "Прочитайте текст статті ... підручника, додатковий матеріал. Складіть усну відповідь, намалюйте схему, або міні-газету, поставте запитання до тексту". Учні самостійно опрацьовують текст, а потім захищають свій проект і ставлять запитання до класу. Чим більше школярі грають, тим швидше розвивається творча уява дитини, тим вище інтелектуальний рівень особистості.
Творчі ігри стимулюють до самостійного здобуття знань та творчому їх застосуванню. При вивчені теми "Карбон та Силіцій" я звертаю увагу на хімізм та технологію виробництва скла, цементу та цегли. Учні отримують завдання:
1. Вас призначили директором побудованого в нашій області силікатного заводу. Організуйте роботу таких відділів: а) постачання б) головного технолога, в) відділу кадрів, г)реалізації продукції, д) раціонального використання відходів виробництва.
- Ви керуєте проектним інститутом який займається виробництвом цементу. Організуйте роботу відділів: а) раціонального використання природних ресурсів, б) технології цементу, в) інженерів-конструкторів, г) традиційного і перспективного використання цементу, д)охорони навколишнього середовища.
Учні звертаються за допомогою до вчителів історії, географії, фізики, математики, біології, креслення. Ділові ігри завжди супроводжуються великим інтересом учнів до вивченого матеріалу.
Школа повинна не тільки озброїти учнів знаннями, уміннями й навичками, а й навчити самостійно здобувати ці знання, творчо застосовувати їх на практиці.
За словами В. Сухомлинського „ найкраща, найточніша методика дійова тоді, коли є жива індивідуальність педагога …”, „ у праці – честь і добре ім’я людини. Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти любиш. „ і лише за цієї умови, як результат школяр стане особистістю. Особистість,яка вміє самостійно критично мислити, гнучко адаптуватися в життєвих ситуаціях та генерувати нові ідеї.
Виходячи із зазначеного, хочу запропонувати деякі рекомендації.
o ретельно обмірковуйте зміст і мотивуйте домашнє завдання, пов’язуйте його з метою уроку;
o обмірковуйте й урізноманітнюйте перевірку домашнього завдання;
o дотримуйтеся існуючих норм домашнього завдання;
o згідно форми проведення уроків підвищуйте ефективність уроку, що дасть змогу зменшити обсяг домашнього завдання;
o використовуйте диференційований підхід до змісту домашнього завдання.
Додаток 1.
Анкета для учнів
1.Ти готуєш домашнє завдання :
* після короткого відпочинку(5 балів);
* відразу після уроків(2 бали);
* після тривалої прогулянки, ігор, перегляду телепередач(0 балів);
2. Звичайно ти займаєшся:
* за столом(5 балів);
*на дивані або кріслі (2 бали);
* тобі однаково , де займатися(2 бали);
3. Твоя звичка під час занять:
*слухати музику (2 бали);
*займатися в повній тиші(4 бали);
*чути все , що відбувається вдома , на вулиці (1 бал);
4. Ти запам’ятовуєш новий матеріал , якщо :
* вимовляєш його вголос( 4 бали );
* читаєш про себе (3 бали);
* це залежить від матеріалу , який необхідно запам’ятати (4 бали).
5.Щоб вивчити що – небудь напам’ять ( правильно , вірш тощо), доводиться вчити :
* увечері напередодні заняття , повністю (0 балів);
*ділити матеріал на частини і заучувати поступово протягом дня (3 бали);
* вчити матеріал повністю за кілька днів до занять , а потім тільки повторювати його (5 балів).
6. Виконуючи домашнє завдання , ти :
* вчиш один предмет за іншим , без пауз (1 бал);
* робиш короткі перерви залежно від утоми (5 балів);
* зробивши один предмет , займаєшся чимось іншим , а вже потім знову за навчання (4 бали).
7. До початку домашніх завдань ти:
* скаржишся , що багато задали , що матеріал складний (0 балів);
*продумуєш послідовність виконання завдання і готуєш все навчальне приладдя заздалегідь(4 бали);
* плануєш , чим займешся після виконання домашнього завдання (1 бал).
8. Якщо ти не встиг виконати письмове домашнє завдання , то:
* вранці прокидаєшся на годину раніше , щоб його зробити (4 бали);
*сподіваєшся , що не запитають (0 балів);
* списуєш в однокласника перед уроком (0 балів).
Підбиття підсумків анкетування
Набрано менше 14 балів .
На жаль , тобі ще потрібно навчитися усвідомлено ставитися до виконання домашніх завдань, у яких ти бачиш тільки нудний обов’язок . Але поки не вигадали нової методики навчання , то тобі знадобляться деякі поради з виконання домашніх завдань від дорослих.
Набрано від 15до 24 балів.
Виконання завдань сприймається тобою як необхідна частина навчання , але витрачається на цю роботу занадто багато часу й зусиль . Тому до вечора ти стомлюєшся . Тобі також будуть корисними поради педагога.
Більше 25 балів.
Тебе можна вважати ідеальним учнем , якщо тільки ти був щирим , відповідаючи на запитання.
Література:
- Гин А.А. Зоопарк творческих задач // Школьные технологи. - 2000. - №5.//Сельская школа.- 2001. - №1.
- Гин А.А. О творческих учебных задачах//Адукация и выхаванне.- 1994.-№3. - //Педагогика + ТРИЗ. Выпуск 1: Сборник статей для учителей, воспитателей и менеджеров образования. – Гомель: ИПП «Сож», 1996.
- Иванов Г. И. Формулы творчества, или как научиться изобретать. – М.: Просвещение, 1994.
|