«Фо
«Формування ключових і предметних компетентностей у процесі викладанні біології»
Під час проходження курсів нам висвітлили такі питання:
1. Сучасний урок біології. Технології вчителя.
Особистісно-зорієнтоване навчання.
Дидактика у комфортному середовищі:
• суб’єкт-суб’єкт
• діалогічне навчання
• навчання у співтворчості
• співпраці
Функції вчителя:
• організатор
• координатор
• консультант
• корегуючи
• діагностична
• учитель-наставник
• психологічна
2. Ключові компетентності:
1. освітня вміння вчитися передбачає вміння організовувати час;
2. здоров’я-збережувальна передбачає вміння берегти здоров’я та життя людини;
3. соціально-трудова, наприклад вміння організовувати підприємницьку діяльність в умовах ринку;
4. інформаційна компетентність передбачає вміння збирати, аналізувати та використовувати нову інформацію;
5. комунікаційно-культурологічна – мистецька.
Предмет «Біологія» бере участь у формуванні наступних компетентностей:
• комп’ютерної;
• екологічної;
• валеологічної;
• соціальнокультурної.
Наголошували звернути уваги на екологічну та валеологічну.
Екологічна компетентність тісно взаємопов’зана з валеологічною Предметом вивчення біології
є жива природа, що дуже цінне для вчителя під час викладання його. Лише на уроках біології
є можливість безпосередньо на живих об’єктах вивчати їх будову, життєві цикли, різноманітні симбіози,
вести цікаві спостереження, порівнювати, аналізувати, прогнозувати.
Радили обов’язково вчителю біології поєднувати навчання і спілкування з живою природою,
тому що набуті учнями знання повинні сприяти формуванню високого рівня екологічної свідомості,
екологічного мислення, екологічної культури . Щоб отримати бажаний результат необхідно систематично
вести роботу в цьому напрямку. Наприклад : екологічні акції «Чистота довкілля - обов’язок людини»,
екскурсії,екологічні експедиції, екологічні стежини(наукові, навчальні),створення різного роду проектів
(«Я створюю зелену ауру класу»), проводити виховні заходи (бесіди, конференції, диспути)
та на уроках задавати дітям проблемні питання, творчі завдання та інше.
Дали чітке визначення таким термінам як компетенція та компетентність.
Для задоволення своїх потреб ми вирубуємо ліси, розорюємо степи, осушуємо болота, добуваємо корисні копалини,
будуємо заводи, фабрики, міста та систематично засипаємо сміттям та іншими відходами нашої діяльності
навколишнє середовище. Забуваючи про те, що довкілля – це природний капітал, без якого неможливе наше існування;
забуваючи про те, що ми є частиною природи. Руйнуючи її, ми - Homo sapiens, ЗНИЩУЄМО СЕБЕ.
;і як наслідок, маємо: різке погіршення стану здоров’я людей, зменшення народжуваності та збільшення
смертності, що веде до вимирання і українського населення.
Якщо ми дбаємо про майбутнє і прагнем успіху в житті,
То мусим знати істини прості:
здоров’я – найцінніший дар, з усіх дарів, що мають люди,-
його повинні свято берегти!
Тому під керівництвом вчителя набуті учнями знання повинні сприяти формуванню високого рівня
екологічної свідомості, екологічного мислення, екологічної культури . Щоб отримати бажаний
результат необхідно систематично вести роботу в цьому напрямку. Наприклад : екологічні акції
«Чистота довкілля - обов’язок людини», екологічні експедиції, екологічні стежини(наукові, навчальні),
створення різного роду проектів(«Я створюю зелену ауру класу»), проводити виховні заходи
(бесіди, конференції, диспути) та на уроках задавати дітям проблемні питання, творчі завдання та інше.
Враховуючи вимоги до сучасного уроку (дидактичні, виховні,психологічні, гігієнічні)
слід увагу приділяти на створення комфортного середовища в класі,тобто ситуації успіху для різних дітей.
А саме: надійних, впевнених, невпевнених, зневірених. Для надійних це емоційні сплески, обмін ролями.
Щоб заставити працювати впевнених,розкрити їх творчість тут потрібен метод «холодного душу».
Особливу увагу потребують невпевнені та зневірені, з якими по сходинкам треба підніматися,
щоб отримати неочікувану радість.
Тільки успішне навчання буде сприяти накопичуванню знань. Люди стають розумними, мудрішими ,
а значить і щасливими!
|